top of page
Search
  • Writer's pictureBubblePouch

Selesaikan masalah gigit besi/bar biting

Ramai yang kerap bertanya, “kenapa hamster saya suka gigit besi tu ye” “macam mana nak bagi hamster saya tak gigit besi tu ye”.


Sebenarnya semua bermula dari saiz sangkar hamster tu sendiri. Semakin kecik sangkar, semakin kerap hamster mengigit besi tu, kajian dari K Fischer 2007 Behaviour of golden hamsters (Mesocricetus auratus) Bar biting ni juga sebenarnya tidak bagus untuk hamster, hamster punya gigi boleh rosak atau patah dan selain tu, boleh menyebabkan hidung dia melecet sebab asyik bergesel dengan besi, dan boleh menyebabkan masalah kesihatan dari segi mental. Bar biting ni salah satu tabiat yang perlu kita hentikan dengan segera.


Antara punca hamster gigit besi/bar biting:

- sangkar terlalu kecil.

- Roda kecil, pinggang sakit so dia taknak naik.

- Bosan, tiada mainan atau apa2 barang untuk stimulation dalam sangkar dia.

- Hamster nak keluar dari sangkar sbb pernah merasa kebebasan kt luar (contoh waktu playtime)

- Kalau ada hamster lain berdekatan, dia boleh bau. Dia gigit besi sebab nak keluar dan pegi ke hamster lain tu untuk gaduh atau mengawan.

Cara penyelesaian:


Upgrade sangkar atau tukar ke sangkar yang tak ada jaring besi. Pastikan sangkar anda melebihi 80cm x 50cm keluasan tapak (minimum standard UK), lebih besar lebih bagus. Antara cadangan sangkar yang boleh diguna - IKEA Detolf (RM199), IKEA Samla 130L (RM70-RM90), storage box biasa gabung jadi dua (untuk cara2, click sini), aquarium/tank ikan 3kaki keatas (RM80-RM150), atau DIY sendiri je.


Banyakkan mainan/enrichment. Ada hamster, kena sentiasa ada mainan baru untuk bagi dia happy - diorang mudah bosan dgn mainan tu dlm beberapa hari. Boleh cuba buat pusingan, harini mainan lain, minggu depan mainan lain. Boleh je buat sendiri guna batang aiskrim, kotak tisu, gulungan tisu tandas tu, cardboard, dan lain2. Atau boleh cuba sorokkan atau timbus makanan dia dlm bedding kt mana2 tempat so dia boleh cari sendiri makanan tu. Salah satu stimulation gak tu. Jangan lupa upgrade roda kalau yg sedia ada terlalu kecil.


Kedalaman/ketebalan bedding. Hamster ni secara semulajadinya memang suka menggali, buat terowong atau tunnel. Kebanyakkan sangkar yang ada jaring besi ni, tak cukup ruang untuk letak bedding yang tebal. Tapi, kalau guna storage box, aquarium, atau apa2 sangkar yang tak berjaring, kita boleh letak seberapa banyak bedding yang kita nak. Lagi banyak dan tebal lagi bagus. Takde ayat “terlalu tebal”, hamster ni pernah dijumpai dalam terowong sedalam 1 meter!


Tutup sangkar guna kain. Janganlah pergi tutup semua, cuma cover separuh je. Dan pastikan tempat tu segelap yang boleh. Ni untuk bantu mana2 hamster yang gigit semata-mata untuk perhatian. Bila ditutup, letak kt tempat gelap, dia akan fikir yang kita tengah tidur atau yang kita takkan bawa dia keluar bermain.


Biar bilik sesunyi yang boleh. Khusus buat hamster yang nakkan perhatian untuk keluar dari sangkar. Ni untuk sedarkan hamster yang kita takde kat situ untuk keluarkan dia. Ada hamster yang gigit hanya bila nampak atau tahu tuannya berdekatan


Credit : Grace Pidgley (HAMSTER's Moderator)

1 view0 comments

Recent Posts

See All

Dwarf hamster = social

Spesis Winter White, Campbell, Roborovski adalah tergolong dalam 'Dwarf Hamster'. Hanya spesis Winter White dan Campbell boleh interbred...

Syrian Hamster = Solitary

Artikel asal daripada Savannah Radogna dalam group HAMSTERS Ramai orang percaya hamster Syrian ni boleh duduk berkumpulan, berkawan,...

Comments


bottom of page